.

.

Tervehdys

En ole pyrkinyt esittämään mitään yhtenäistä maailmankuvaa, en ylipäänsä usko yhteen ainoaan oikeaan totuuteen; ainoastaan fundamentalistisen kristinuskon näkemyksistä ikuisine helvetteineen sanoudun irti täydellisesti.

Olin järjestänyt isäni hautajaiset, ollut kuusi vuotta vapaaehtoisena saattokodissa, ja lisäksi saattanut neljä rakasta kissaa viimeiselle matkalle, mutta mikään ei minua valmistanut siihen kun avopuolisoni, jonka kanssa olimme yhdessä lähes 19 vuotta, äkillisesti kuoli - en tiennyt kuoleman kohtaamisesta sitä ennen yhtään mitään! (Katso tässä blogissa kirjoitus "Muutosten aika")

Omia hautajaisiani olin suunnitellut parikymmentä vuotta, ja nyt kaikki turhat krumeluurit karisevat, sillä ei ole enää merkitystä. Läheisen kuolema riisuu ihmisen hyvin paljaaksi - on kuin kuoreni olisi murtunut. Koskaan en ole pelännyt kuolemaa niin vähän kuin nyt: niin paljon rakkaita on odottamassa!

Jenni Vartiaisen biisistä alla edesmennyt puolisoni tykkäsi, ja itse kykenin samaistumaan sen sanomaan täysin.

- Marko

(Ars Moriendi = kuolemisen taide; keskiajalla mm. kirjallisuutta, jossa käsiteltiin a) kuolemisen merkitystä elämässä, b) kuolemisen kokemista, valmistautumista biologiseen kuolemaan ja kuolevasta huolehtimiseen.)

Jenni Vartiainen: Suru on kunniavieras

15.7.06

RON ROTH: PSALMI 23 NYKYAJAN ELÄMÄSSÄ

(Suomentajan huomautus: yhdistän alkuperäiseen artikkeliin pari aikaisempaa käännöstäni samasta aiheesta eri väreillä; vuoden 1992 Raamatun käännös vuoden 1933 käännöksen rinnalla, sikäli kuin se poikkeaa siitä.)

Päivitetty 6.6.2009


Psalmi 23 on yksi suosituimmista rukouksista läntisessä maailmassa. Se sattuu myös olemaan yksi voimakkaimmista rukouksista ikinä, Herran rukouksen jälkeen, joka osaksi perustuu tähän psalmiin. Tämä kaunis sanakokoelma voi olla avain henkisen voiman kutsumiseksi.
Useimmat meistä tunnistavat psalmin 23 tutut lauseet, mutta me emme usein arvosta psalmin sisältämien periaatteiden vaikutusta, luultavasti koska se ei sovi siihen malliin mitä meille on opetettu että rukouksen pitäisi olla.
Me uskomme, että rukoileminen merkitsee Jumalan pyytämistä tekemään jotain meidän tai jonkun muun puolesta. Psalmi 23 on tunnustus, että kaikki mitä tarvitsemme, on jo tehty: psalmin kirjoittaja pelkästään vahvistaa tuon tosiasian. Jeesus ei koskaan pyytänyt Jumalaa tekemään mitään parantaakseen ne, joiden päälle hän pani kätensä. Edes Getsemanen puutarhassa Jeesus ei pyytänyt mitään; hän sanoi, että tekisi mikä tahansa oli Jumalan tahto, vaikka se ei olisi Jeesuksen omalla etusijalla.

Katsominen syvemmälle psalmiin

Jos tutkimme psalmia lause kerrallaan, alamme nähdä ei ainoastaan sen yleisen merkityksen, vaan myös tavan jolla se toimii positiivisen uskon vahvistuksena. Tämä sisältyy kieleen, joka on kokonaan vahvistavassa muodossa. Katsotaan tarkemmin jokaista lausetta psalmissa 23.

Herra on minun paimeneni - se on suhde

Sinua luultavasti opetettiin olemaan yhteydessä Jumalalliseen kerjäämällä ja vetoamalla epävarmuuden perustalta. Kuitenkaan tämä rukous ei ala, "Herra on minun paimeneni, luulen" tai "Herra on minun paimeneni, mutta vain joskus". Se alkaa ehdottomalla tiedolla kokemuksen kautta, että jumalallinen periaate aina johdattaa meitä kaikkien tilanteiden läpi pettämättä. Kirjoittipa kuningas Daavid tämän psalmin, kuten traditio esittää, tai ei, sen kirjoittajalla oli varmasti vakaumus, että Jumalallinen ohjaus on aina läsnä.
Kaikki valaistuneet olennot osoittavat saman käsitteen: on olemassa vain yksi Jumala ja Jumalallinen Olento, joka on meidän Luojamme.
Näe Hänen seisovan edessäsi. Aseta luottamuksesi Häneen. Tunne Hänen läsnäolonsa sisälläsi ja ympärilläsi. Tämä ensimmäinen rivi avaa meidät antaumuksen perustukselle tässä psalmissa. Operatiivinen sana tässä on "Herra". Tämä rivi tulee syvemmin selvennetyksi kun otamme huomioon, että on olemassa muita "paimenia" ja saattaisimme tuntea houkutusta harhailla eteenpäin hämmennyksen hetkinä. Tämä rivi on Jumalan valitsemisesta: seurata Häntä, ja yhdistyä Häneen sielussasi.

Ei minulta mitään puutu - se on tarpeiden tyydytys

Zen-mestari Rinzai, joka eli Kiinassa yhdeksännellä vuosisadalla, kohottaisi sormensa oppilailleen ja kysyisi, "mitä tällä hetkellä puuttuu?" Kenties hänen seuraajansa, 18. vuosisadan japanilainen zen-mestari Hakuin, kirjoitti "tällä hetkellä mitä meidän tarvitsee etsiä lisää?" Hän kirjoitti myös,
"Minä sanon teille, ei ole Buddhaa, ei Dharmaa, ei mitään harjoitettavaa, ei mitään todistettavaa. Mitä sitten etsitte teiltä ja toreilta? Sokeat ihmiset! Lisäätte pinon päälle, joka teillä jo on. Mitä teiltä itseltänne puuttuu?"
Kuten tämä tulinen zen-nero tarkoitti, olemme jatkuvasti syventyneet - jopa pakkomielteisesti - siihen mitä elämästämme puuttuu. Se voi olla rahaa, asuinpaikka, täydellinen kumppani, fantastinen fysiikka, tai varma tulevaisuus. Kysy itseltäsi mitä luulet sinulta puuttuvan juuri nyt: onko se terveys? Omaisuutta? Oikea ura? Jos rukoilet oikein ja elät hetkessä, sinulta ei puutu mitään. Mutta jos sinusta tuntuu, että puuttuu, elät luultavasti menneessä tai projisoiden tulevaisuuteen. Huolehtimalla siitä mikä ei tapahdu tässä hetkessä, julistat luottamuksen puutettasi, että Jumalallinen johtaa sinua täsmälleen sinne mihin sinun tarvitsee mennä. Pidätpä sellaista ohjausta kuuluvana Jumalalle, Atmanille, Buddhalle, Luonnolle, Universumille, sisäiselle Jumaluudelle, tai yksinkertaisesti olemiselle, kun kerran antaudut sen voimalle, tulet tuntemaan varmuudella, ettei sinulla ole mitään pelättävää nyt tai ikinä.
Tämä suurenmoinen Olento pitää huolta kaikista niiden sielujen tarpeista, jotka ovat matkalla takaisin Valoon. Kun nämä sielut kääntävät huomionsa Tähän Olentoon, he eivät halua mitään, sillä heidän tarpeisiinsa vastataan kaikilla tasoilla.
Jumalan ikuinen läsnäolo on minun huolenpitäjäni.
Tunne Hänet selkärangassasi. Ymmärrä, että et halua mitään joka on Hänen sinuun kohdistuvan tahtonsa ulkopuolella. Pyhyyteen pyrkivä heittää sivuun kaikki vähäisemmät halut keskittääkseen täyden huomion ja tahdon yksin Jumalan löytämiseen. Huomaamme tämän sitoutumisen tason ilmaistuna läpi tämän psalmin.

Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään - se on lepoa
Hän vie minut vihreille niityille

Meidän kulttuurissamme vihreä on rahan väri (dollarin; suom.huom.), mikä luultavasti ei ole vahinko, sillä tuo väri symboloi usein yltäkylläisyyttä ja terveyttä. Jumala ei pyydä minua ottamaan yltäkylläisyyttä; Hän vaatii sitä. Saatamme tehdä parhaamme upottaaksemme Hänen suunnitelmansa sabotoimalla parhaita etujamme; sitoutumalla tappiolliseen ajatteluun; syleilemällä alhaista itsetuntoamme; hämmentämällä itseämme huumeilla, alkoholilla, villillä elämällä, tai loputtomalla TV:llä; tai jättämällä huomiotta intuitiomme äänen, joka johtaisi meidät henkiseen ja aineelliseen hyvinvointiin, mutta se ei muuta tosiasiaa, että Jumalalla on positiivinen tarkoitus meitä varten.
Vihreä väri on varattu neljännelle chakralle ihmisen energiajärjestelmässä. Se edustaa sydänkeskusta. Ihmisissä tämä keskus on voimakkain. Se on myös monien useimmin laiminlyömä. Tämä keskus on se, joka monilla vahingoittuu helpoimmin ja sulkeutuu nopeimmin. Kun yhdistää tietoisuutensa Jumalan tietoisuuteen ja todella käyttäytyy korkeammalla tasolla, silloin sielu kokee toiminnan sydänkeskuksesta. Tässä tilassa niityistä tulee sitten hyvin hedelmällisiä ja vihreitä.
Tunne Hänen pitävän vahtia puolestasi levätessäsi vihreällä yltäkylläisellä maalla. Ime säteilevää elämänvoimaa. Tunne kiinteän maan kantavan. Kaikki on hyvin. Tämä kohta luo niin ihanan kuvan Herran huolenpidosta ja ylläpidosta. Lammas on turvassa kun paimen seuraa hänen tarpeitaan, pitäen hänet turvassa. "Ellette tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan".

Virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa - se on virkistys
Hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä

Vedellä on myös symbolinen historia useimmissa henkisissä traditioissa. Esimerkiksi vedenpaisumuksesta ja faaraon hukkumisesta Punaisessa meressä Jeesuksen kasteeseen Jordan virrassa, vesi on olennaisesti liittynyt juutalaiseen ja kristilliseen uskontoon. Paremmaksi vakuudeksi Koraani puhuu toistuvasti Paratiisista "virtaavan veden puutarhoina, missä [hyvät] asuvat ikuisesti" (3:136), ja Buddha viittasi valaistumisen saavuttamiseen joen ylittämisenä "kaukaiselle rannalle". Näiden voimakkaiden sanojen ei pitäisi yllättää, sillä useimmat näistä sivilisaatioista pitivät vettä ihmeellisenä lahjana Jumalalta, joka voi tehdä eron elämän ja kuoleman välillä.
"Virvoittavat vedet" erotetaan tuhoisista tulvavesistä, ja ne peilaavat sisäisen rauhan tilaa, jota oikea rukous vaatii niin että voit kuulla Jumalan äänen.
Sydänkeskuksen hyväksymisestä todellisen viisauden lähteenä ja korkeampiin tietoisuuden tasoihin liittyvässä käytöksessä saavuttaa tyyneyden, jota niin monet janoavat. Sillä mielen hiljeneminen on se mikä seuraa. Mieli saattaa sydämen ja sielun pulaan kun se ei ole levossa. Kun yksilö on rauhallisessa mielentilassa, joka on kuin virvoittavat vedet, silloin hän ei voi taistella. Juuri tällä hetkellä sielu saavuttaa oman herruutensa.
Minua johdetaan levon ja virkistyksen teillä.
Näen kauniin vuoristojärven. Kirkas vesi, heijastava, viileä ja tyyni. Lepää. Mietiskele. Tämä "tyyni vesi" on raikasta, kirkasta vettä - ei elotonta pysähtyneisyyttä. Tämä on kuva seksuaalienergian muuntamisesta joksikin yleväksi, harvinaiseksi ja kauniiksi. Kaikki on suhteellista. Tyyneyden vaihtelevia asteita voimme kokea siinä kuinka käsitellään sukupuolivoimaa. Kun yksilö fiksoitu aistilliseen haluun, sisään astuu suuri levottomuus ja sielun laadun menetys. Sillä henkilölle joka on taipuvainen onttoihin ja lyhytaikaisiin rakkaussuhteisiin, olisi suuri askel kohti sisäistä tyyneyttä yksinkertaisesti tehdä syvä sitoumus yhden rakastetun "rakastamiseen, kunnioittamiseen ja hellimiseen" Jumalan nimessä.

Hän virvoittaa minun sieluni - se on parantamista

Pysymällä avoimena Jumalan äänelle, joka voi tulla luoksesi aavistuksien, intuition, unien muodossa, tai satunnaisten kohtaamisten, elämäsi elähdytetään olemuksesi keskuksessa. Jumalallisen energia Chi'n muodossa (kiinan ja sanskriitin sanat "elämän energialle") virtaa jatkuvasti järjestelmäämme, jos olemme virittyneet ja teemme itsemme saatavilla oleviksi sille. Tämä energia elvyttää ruumiimme ja chakramme, jotka ovat psyykkisspirituaalisen energian keskuksia, jotka säätävät fyysisiä, mentaalisia ja emotionaalisia toimintojamme.
Sielulla on tilaisuus tehdä kaikki karmalliset velat tekemättömiksi. Tässä tekemättömäksi tekemisessä se valmistautuu Isän valtakuntaan astumiseen.
Minut tehdään uudeksi tänä päivänä ja todellinen luontoni loistaa sisälläni.
Olkaa aina syvästi lempeitä toisianne kohtaan. Nähden Jumalallisen Rakastetun toinen toistenne muodon varjelemana, pari voi sekä antaa että vastaanottaa syvempää rakkautta. Tämän prosessin täytyy edetä rehellisyydellä itseä kohtaan ja myötätuntoisella rakastetun ja itsen tarpeiden huomioimisella. Missä tahansa pisteessä henkilö löytää itsensä tässä jatkumossa, hän voi siirtyä kohti tuota tyyneyden ja jumaluuden keskusta sisällään, siten sallien energian nousta korkeampiin keskuksiin ja palauttaa sielun luonnon.

Hän ohjaa minut oikealle tielle - se on opastusta - nimensä tähden - se on päämäärä
Hän ohjaa minua oikeaa tietä nimensä kunnian tähden

Buddhan jalo kahdeksankertainen polku pitää sisällään: (1) oikeat näkemykset; (2) oikeat aikomukset; (3) oikean puheen; (4) oikean toiminnan; (5) oikean elannon; (6) oikean pyrkimyksen; (7) oikean muistamisen; (8) oikean keskittymisen. Idea on, että jos saat kaikki nuo alueet elämässäsi oikein, tulet olemaan yhdenmukainen ja harmoniassa. Sinun ei tarvitse olla buddhalainen ymmärtääksesi tuohon "oikeiden" sarjaan muistavasti keskittymisen arvon (vaikka buddhalaisilla on hyvin tarkka ymmärrys mitä kukin niistä tuo mukanaan). Elämän luonteen oikea ymmärrys johtaa sinut oikeaan aikomukseen, joka on kiihkotonta hyväntahtoisuutta, jolle on luonteenomaista vastenmielisyys toisten vahingoittamiseen. Jos aikomuksesi on olla aiheuttamatta vahinkoa, silloin käytät oikeaa puhetta - so. pidättäydyt valehtelemasta, panettelemasta, juoruamasta, ja muista verbaalisten kykyjesi väärinkäytöstä, joka on loukkaavaa toisia kohtaan. Niin muodoin vältät myös vääriä tekoja, sellaisia kuten murha, varastaminen, ja huono seksuaalinen käytös. Harjoitat myös elantoa, joka ei vahingoita ketään, samalla suorittaen tarvittavaa palvelua. Sellainen rehellinen elämä olisi vaikea pitää yllä ilman kunnollista pyrkimyksen harjoitusta, kurinalaisuutta murtaa tottumuksen luja ote. Muistaminen ja keskittyminen ovat kaksi meditaatioharjoituksen ilmentymää, jotka auttavat helpottamaan kaikkia oikean elämisen muotoja.
Kun kaikki karmalliset velat on vapautettu, sielu on vapaa ohjattavaksi polulla korkeampiin valtakuntiin.
Tunne jumalainen energia navan alueella, säteillen kautta vatsan. Tunne, että käyttäessäsi päättäväisyyttäsi seurata jumallista tahtoa, se luo polun sisälläsi korkeampien täydellisyyksien tavoittamiseksi. Sielu on "palautettu" ojennukseen hengellisen totuuden kanssa. Hengelliset suuntaviivat auttavat meitä välttämään suuria kareja, jotka saattaisivat viedä meidät pois sielumme luonnosta.

Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa - se on koettelemista - en minä pelkäisi mitään pahaa - se on suojelua - sillä sinä olet minun kanssani - se on uskollisuutta
Vaikka minä kulkisin piemeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa...

Kuolema on harhaa, kuitenkin me kaikki pelkäämme sitä. Jeesus sanoi, "Älkää olko pahaa vastaan". Koska meillä on taipumus nähdä kuolema pahana, hän olisi voinut sanoa, "Älkää olko kuolemaa vastaan". Aina kun kohtaat tuskallisen tilanteen, sinulla on kolme vaihtoehtoa: (1) Voit vastustaa sitä, joka merkitsee että olet konfliktissa, ja sen tähden jatkat tuskassa; (2) voit yrittää muuttaa tilanteen, joka voi merkitä siinä toimimista suoraan tai vetäytymistä siitä - olipa tilanne työ jota inhoat tai suhde joka ei tyydytä sinua; tai (3) jos et voi muuttaa tai jättää tilannetta, voit hyväksyä sen sellaisena kuin se on. Hyväksyntä tai antautuminen ei merkitse sen tunnustamista, että tilanne on oikea tai hyvä; se yksinkertaisesti tarkoittaa, että se on mitä on tällä hetkellä. Tuosta perspektiivistä vaeltaminen pimeimmän rotkon läpi ei voi säikähdyttää sinua, koska se on yhtä saman Jumalallisen todellisuuden kanssa, joka on sisässäsi.
Maa on kuin laakso, sillä ihmisten tietoisuus on niin matala. Kuolema on illuusio. Kuolema on vain siirtymistä yhdestä tietoisuuden tilasta toiseen. Se on itseasiassa elämää. Maan päällä toinen illuusio on pahan olemassaolo. Negatiivisuutemme ja pelkomme ovat todellisuutta meille. Emme ymmärrä, että olemme luoneet nämä prosessit oman mielemme voimin. Kun vaeltaa korkeammilla tasoilla Jumalan, kaiken Luojan kanssa, pahaa ja kuolemaa ei enää pelätä. Kun tietoisuus ylittää nämä illuusiot, ei ole enää tarvetta pitää niitä. Koska jokainen luo oman todellisuutensa sisäisen maailman voimalla, kun negatiivisuus ja pelko kerran poistetaan, nuo ominaisuudet eivät enää ilmene Maan tasolla tai yksilön ympäristössä.
Vaikka kohtaan niukkoja ja alakuloisia aikoja, en anna periksi pelolle, sillä Jumalan läsnäolo ja voima lohduttavat minua.
Visualisoi hehkuva valopallo sydämessäsi; jokaisella henkäyksellä lisää sen säteilyä ja yritä tuntea siitä lähtevä lämpö. Kutsu jumalallinen läsnäolo asumaan sydämessäsi aina. Visualisoi Jumalallinen Äiti tai yksi Mestareista jotka elävät sydämessäsi, säteilemässä jumalallista rakkautta, opastusta ja suojelusta. Huomaa, että psalminlaulaja on siirtynyt Jumalan puhuttelusta kolmannessa persoonassa rakastettavampaan henkilökohtaiseen "Minun ja Sinun" suhteeseen. Henkisen kehityksen keskeinen osa on siirtyä pelkästään Jumalan lakien seuraamisen tuolle puolen, Hänen rakastamiseensa sydämessään ("Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi...") Kun tunnemme sisällä asuvan Herran sydämessämme, se antaa meille todellista rohkeutta ja me voimme kohdata suuret vaikeudet tyyneydellä. Todellakin, ei ole mitään pelättävää, sillä vaikka kuolema saapuu, palvoja tietää ettei mitään ole menetetty, sillä sielu yhdistyy Jumalaan sydämen rakkauden kautta. "Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan." Yksi tärkeimmistä elementeistä henkisessä parantamisessa on sydämen avaaminen Jumalalle. Ensin henkilön tarvitsee tuntea olevansa Jumalan lapsi ja voivansa vastaanottaa Hänen rakkautensa, heittäen sivuun kaikki kysymykset arvottomuudesta tai pelosta ("Täydellinen rakkaus karkottaa pelon"). Siitä alkaen hän voi alkaa ilmaista kiitollisuutta Jumalalle elämän myriadeista siunauksista, ja mitä syvimmin, sydämessä tunnetusta Jumalan rakkaudesta.

Sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat - se on kuria
Sinä suojelet minua kädelläsi, johdatat paimensauvallasi

Vitsa ja paimenen sauva ovat palvelleet vallan ja auktoriteetin symboleina ainakin niin kauan taaksepäin kuin Egyptin aikoihin. Tämä viittaus ei ole itsevaltaisen vallan auktoriteettiin, vaan pikemminkin herruuden merkitykseen. Me sanomme että urheilijat näyttävät miellyttäviltä tehdessään mahtavan ottelun, sillä heillä on auktoriteettia, joka tulee taidosta ja itsevarmuudesta. Toisin sanoen, he saavat sen näyttämään helpolta. Samalla tavalla kun Jeesus aloitti julistuksensa, Markuksen evankeliumi sanoo, "ihmiset olivat hämmästyksissään hänen opetuksestaan, sillä hän opetti heitä niin kuin se, jolla valta on, eikä niin kuin kirjanoppineet." Tässä psalmin kirjoittaja vetää voimaa Jumalallisen auktoriteetista. Latinan verbi confortare tarkoittaa vahvistaa suuresti - juuri on fortis, voima - ja tuo voima on aidon lohdutuksen perustana.
Tunne hengityksen liikkuvan kurkussasi; ala tuntea että tämä hengityksen virta liittyy virtaukseen astraalisessa selkärangassa. Kaula on ruumiin kapein osa, muodostuen ainoastaan selkärangasta ja kurkusta, tehden helpommaksi virittäytyä selkärangan virtauksiin siinä. Hengitys ja selkäranka ovat polkuja Jumalan läsnäolon ja tyyneyden tuntemiseen. Kun elämme virittyneenä korkeamman totuuden kanssa, energian virtaus selkärangassa muistuttaa meitä jumalallisesta luonnostamme ja on lohtuna meille, vaikka ulkoinen draama olisi häiritsevä.

Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen - se on toivo
Sinä katat minulle pöydän vihollisteni silmien eteen

Vihollisesi ei tarvitse olla toinen henkilö - se voi olla sairaus, muutoksen pelko, tai puutteen asenne. Mutta jos keskellä pelkojasi aivan edessäsi on pöytä, joka on ylitsevuotava elämän iloista ja yltäkylläisyydestä. Kaikki mitä sinun tarvitsee tehdä, on siirtää viitekehyksesi ja polttopisteesi mahdollisuuden runsauteen, joka ympäröi sinut.
Kaiken Luoja ei erottele. Jumala rakastaa kaikkia sieluja isän ja äidin tasavertaisella vahvuudella. Sen tähden riippumatta siitä, mitä on tehnyt harhaanjohtavalla polulla, Jumala ei rankaise, vaan itseasiassa valmistaa juhlapöydän kaikille lapsille.
Minusta huolehditaan ja minut ravitaan, jopa levottomuuden ja tuskan aikoina.
Keskity syvästi kulmakarvojen väliseen pisteeseen (jopa yhdistä kulmakarvat yhteen jos se auttaa sinua). Tunne antaumuksesi nousevan tuohon pisteeseen. Kaikessa elämässä on olemassa antelias pöytä katettuna eteemme, henkinen silmä. Jos keskitymme siihen syvästi, meidät kutsutaan aterioimaan Herran kanssa, Hänen valossaan. "Jos silmäsi on terve, koko ruumiisi on valaistu." Tämä valo ruokkii koko ruumista, ja on olemassa meitä varten, olivatpa kohtaamamme "viholliset" omia alempia taipumuksiamme, tai ulkoisia vaikeuksia.

Sinä voitelet minun pääni öljyllä - se on pyhitys - minun maljani on ylitsevuotavainen - se on yltäkylläisyyttä
Sinä voitelet pääni tuoksuvalla öljyllä ja...

Öljyä käytettiin muinaisina aikoina kuninkaiden voiteluun, ja monet hengelliset traditiot ovat ottaneet sen Jumalallisen Hengen symboliksi, joka asuu meissä, saaden elämämme ylitsevuotamaan ilosta.
Me olemme kaikki Jumalan valittuja lapsia. Meidät kaikki vapautetaan heikkouksistamme. Ainoastaan ego pitää sinut erillään Isästä. Jumala voitelee meidät kaikki Ylösnousseen Vapahtajan merkillä; on sinun valintasi, hyväksytkö vai torjutko nimityksen.
Vihkimyksessä Jumalalta kaikille lapsille tarjotaan yltäkylläisyyttä. Se on totisesti yksi kaikista karmallisista veloista vapautumisen palkinnoista. Maailmankaikkeus on itseasiassa yltäkylläinen, ei köyhä. Ainoastaan inhimillisen muodon tietoisuus on rajoittanut yltäkylläisyyden. Meidän mielemme ja tietomme pitävät meidät köyhyydessä.
Minua muistutetaan päämäärästäni ja tehtävästäni. Minut siunataan ylitsevuotavasti.
Visualisoi jumalallisen vuodattavan armoa päällesi, ja olemuksesi täyttyy valolla, virraten yli kruunuchakran. Herra koskettaa meitä armollaan ("sinä voitelet...") tuoden samadhin tilan ("maljani..."). Energian kulkiessa läpi henkisen silmän ja yhdistyessä kruunuchakraan, energia vuotaa yli pääsi ja olemuksesi. Se saattaa pysähtyä tällä hetkellä (ruumiin samadhi) tai se voi laajentua täydeksi kosmisen tietoisuuden samadhiksi.

Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani - se on siunausta - ja minä saan asua Herran huoneessa - se on turvaa - päivieni loppuun asti - se on IKUISUUS
Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä...

Tämä rukous käsittelee Jumalallisen tietoisuudessa elämistä. Se koskee siunauksen ja määräyksen periaatteita, joka on tekninen termi jonkin aikaansaamiselle, Jumalallisen kanssa yhteydessä olemisen kautta, jota haluat ilmentää. Psalmi 23 ei koske uskoa, tai edes uskomista, koska usko ja uskominen voivat joskus olla epäilun kyllästämiä. Kun tiedät jotain sydämessäsi, et jätä sijaa epäilylle. Psalmi 23 sanoo kuinka tärkeää on tulla tietoiseksi Jumalallisesta luonnostamme. Kun kerran tulemme, voimme todistaa nämä totuudet todellisina, koska olemme kokeneet ne: ne ovat osa perintöämme, joka virtaa meille sen hyveen kautta, että olemme seuranneet liittoa, jonka Jumala antoi ihmiskunnalle mennen takaisin Nooaan, Aabrahamiin ja Moosekseen.
Kirjassaan The Jesus Code, John Randolph Price tulkitsee tuon koodin olevan, "Minä olen kuten Jeesus". Se on kaikki mitä meidän tarvitsee tietää. Henkinen polku ei koske mitään tekemistä - sen päätavoite on tulla tietoiseksi että me olemme Hengestä, joka merkitsee, että olemme Jumalallisia. "Jumalan olemus on minun olemukseni", mestari Eckhart sanoi. "Missä ikinä minä olen, siellä on Jumala". Tuo oivallus avaa sisäisen valtakunnan, josta Hengen lahjat ja hedelmät virtaavat.
Tässä tietoisuuden tilassa lempeät perivät maan. Lohdutus, onni ja rauha ovat palkinnot, jotka seuraavat kaikkia Valon lapsia, jotka valitsevat nostaa tietoisuuttaan.
Jumalan valtakunta on ikuinen. Ei epäilystäkään, matka on loppumaton. Isän kodissa on monta asuinsijaa.
Minä näen mikä olen - universaalin siunauksen keskus. Minä asun Jumalan loistossa ikuisesti. Amen.
Tunne jumalallisen suojelun ja hyvyyden armo, ja tahto tehdä yhteistyötä tuon armon kanssa. Syvimmällä tasolla tämä stanza kuvaa perimmäistä henkisen polun päämäärää. Jos tämä yhteys on pysyvä, olemme yhdistyneet Jumalaan eikä meidän tarvitse "mennä enää ulos". Me asumme Herran Huoneessa ikuisesti, jättämättä enää koskaan Hänen läsnäoloaan. (Tämä on Nirbikalpa-samadhi.) Auttaa kun vakuutamme ja pyrimme kohti korkeinta tilaa, joka muistuttaa meille jumalallisesta syntymäoikeudestamme; sillä mitä ajattelemme, siksi tulemme.

Ei kommentteja:

Klikkaamalla banneria pääset kyseiselle sivulle:

Klikkaamalla banneria pääset kyseiselle sivulle:
(Mm. lemmikin hautajaiset, universalismi...)
Elämä. Ruumiin pilaantumisen estävä hengellinen etikka. Hautakirjoitus. Kaiverrusta kivessä. Osoittaa kuolemalla hankittujen hyveiden taannehtivan vaikutuksen.
(Ambrose Bierce: Laajennettu Saatanan sanakirja)