.

.

Tervehdys

En ole pyrkinyt esittämään mitään yhtenäistä maailmankuvaa, en ylipäänsä usko yhteen ainoaan oikeaan totuuteen (olin ennen kristitty, nykyään buddhalainen - siksi blogijulkaisuissakin näkyy kaksi erilaista painotusta); ainoastaan fundamentalistisen kristinuskon näkemyksistä ikuisine helvetteineen sanoudun irti täydellisesti:
"Jos on psykoottista Matti Meikäläiselle murhata ihmisiä jotka torjuvat hänet, silloin on psykoottista Jumalalle lähettää helvettiin ihmisiä jotka torjuvat hänet. Jumalan oikeudenmukaisuus ei perustu dynamiikkaan ja periaatteisiin, joilla ei ole mitään tekemistä oman oikeudenmukaisuuden ymmärryksemme kanssa. Reilu on reilua - ja oikein on oikein, ja paha on pahaa - taivaassa ja maan päällä."
- John Shore

Tai kuten toinen sitaatti, jonka lähdettä en tiedä, sanoo:
"Seuraavalla kerralla kun hyvää tarkoittava kristitty, joka uskoo helvettiin ikuisen rangaistuksen paikkana suurimmalle osalle ihmiskuntaa, ja joka on huolestunut siitä ettet usko samaa, tulee ja sanoo 'Rukoilen puolestasi'... vastaa hänelle '...ja minä ajattelen puolestasi.'"

Pikkupoikana yritin kuvitella miltä tuntuu kun ei enää ole olemassa, ja pelästytin kyyneliin naapurin tytön vakuuttamalla että kaikki kuolevat, myös hänen äitinsä! Mutta jo kuudennella luokalla koulussa kirjoitin aineessa, että en pelkää kuolemaa koska uskon että sielu jatkaa olemassaoloaan henkimaailmassa (toki ajatukseni ovat siitä vielä kehittyneet eteenpäin). Mutta kuten muuan Kristiyhteisön pastori sanoi: Ne, joilla on suurin varmuus [kuolemanjälkeisistä asioista], tulevat varmasti yllättymään eniten!

Olin järjestänyt isäni hautajaiset, ollut kuusi vuotta vapaaehtoisena saattokodissa, ja lisäksi saattanut neljä rakasta kissaa viimeiselle matkalle, mutta mikään ei minua valmistanut siihen kun avopuolisoni, jonka kanssa olimme yhdessä lähes 19 vuotta, äkillisesti kuoli - en tiennyt kuoleman kohtaamisesta sitä ennen yhtään mitään! (Katso tässä blogissa kirjoitus "Muutosten aika")

Omia hautajaisiani olin suunnitellut parikymmentä vuotta, ja nyt kaikki turhat krumeluurit karisivat, sillä ei ole enää merkitystä. Läheisen kuolema riisuu ihmisen hyvin paljaaksi. Koskaan en ole pelännyt kuolemaa niin vähän kuin nyt, niin paljon rakkaita on mennyt edeltä! Itse olen käynyt läpi sydänleikkauksen.
"Usein tapahtuu, että kun läheinen henkilö kuolee, joko tulee itse vedetyksi kuolemaan, niin sanoakseni, tai muussa tapauksessa tällä taakalla on päinvastainen vaikutus todellisessa elämässä täytettävänä tehtävänä."
- Carl Jung

Jenni Vartiaisen biisistä alla edesmennyt puolisoni tykkäsi, ja itse kykenin samaistumaan sen sanomaan täysin, selvittyäni pahimman yli.

- Marko

"Ainoa asia joka palaa helvetissä, on se osa sinua joka ei päästä irti elämästäsi: muistosi, kiintymyksesi. Ne poltetaan kokonaan pois, mutta sinua ei rangaista, sielusi vapautetaan. Jos pelkäät kuolemaa ja takerrut, näet paholaisten repivän elämäsi pois. Jos olet tehnyt rauhan, silloin paholaiset ovat todellisuudessa enkeleitä, jotka vapauttavat sinut maasta."
- Mestari Eckhart
Yhteydenotot kommentoimalla mitä tahansa kirjoitusta tässä blogissa: jos viestisi on tarkoitettu vain minulle, en tietenkään julkaise sitä; muista e-mail osoitteesi, jotta voin vastata siihen!

(Ars Moriendi = kuolemisen taide; keskiajalla mm. kirjallisuutta, jossa käsiteltiin a) kuolemisen merkitystä elämässä, b) kuolemisen kokemista, valmistautumista biologiseen kuolemaan ja kuolevasta huolehtimiseen.)

Jenni Vartiainen: Suru on kunniavieras

Nichiren-buddhalainen muistopalvelus

 Tämän rituaalikaavan olen koonnut itseäni varten ja oman mieleni mukaiseksi, koska olen itsenäinen harjoittaja enkä kuulu mihinkään buddhalaiseen organisaatioon, mutta toivon että henkilökohtainen vakaumukseni huomioidaan, kuten olen hahmotellut sivulla "Elämäni päättyessä". Se riippuu läheisistä, eli lähinnä puolisostani. 

Tämä palvelus voi kokonaan korvata muut seremoniat, ja se voidaan suorittaa myös vasta kun ruumis on tuhkattu ja uurna esillä: tuhkani haluan joka tapauksessa siroteltavan Pyhäjärveen - kuten kerron edellä mainitulla sivulla - ja lain mukaan siihen on aikaa yksi vuosi. Luonnollisesti vuodenaika vaikuttaa. 

Jokainen voi perehtyä etukäteen tilaisuuden runkoon ja antamiini ohjeisiin, mutta videoita ei välttämättä kannata katsoa ennen sitä, jotta kokemus on tuore - tämä koskee tietysti vain läheisiäni.  Jälkikäteen voi tietenkin halutessaan palauttaa sen mieleen niiden avulla. 

Alttarini yläosa


Tämä palvelus voidaan suorittaa täysin epävirallisesti, kotona, niiden läsnäollessa, jotka voivat ja haluavat osallistua - eli toivottavasti kaikki harvat läheiseni, koska heitä ei ole montaa: yrittäkää sopia kaikille sopiva ajankohta. Ottakaa yhteyttä puolisooni, ellette saa kutsua - ylipäänsä kaikki minut tunteneet, jotka vilpittömästi haluavat osoittaa kunnioitustaan: vaikka en olisi itse tullut ajatelleeksi juuri sinua, et ole pois suljettu. Puolisoni varmasti ilmoittaa poismenostani ainakin Facebookissa.

Uurna voi olla buddhalaisella alttarillani, pikku pöydällä, jolta voi poistaa ylimääräiset tavarat, yhdessä hiilipiirros-muotokuvani kanssa. Tuolit (tarvittaessa parveke-tuolit apuna, mutta ruuhkaa tuskin tulee) suunnattuna alttariin päin. Tämä tilaisuus on mahdollista järjestää näin pienimuotoisesti ja kotikutoisesti - sanoisinko jopa intiimisti -  koska minun piirini ovat hyvin pienet. Alttariani toivon ylläpidettävän ainakin 49 päivän ajan kuolemasta lukien - buddhalaisen suruajan - ja joka tapauksessa kunnes tämä palvelus voidaan toteuttaa sen äärellä. Sen jälkeen riippuu puolisostani mitä hän tekee sille. Tuona aikana uhrilahjana olevan omenan voi vaihtaa välillä uuteen (vanha syödään), ja vesi vaihdetaan joka päivä (vanha juodaan). 

Muotokuvani 1997
Varatkaa keskeytyksetön aika, olohuoneen televisio kiinni, puhelimet äänettömällä. Tietokoneen äänet kaiuttimista riittävän kovalla. Ei turhaa puhetta vaan keskittyen asiaan ja syventyen asianmukaiseen tunnelmaan, avoimella ja kunnioittavalla mielellä (epäkunnioitusta ja epäluuloa minun tunnustamaani uskontoa kohtaan tuntevat voivat jäävätä itsensä, mutta tietääkseni en tunne sellaisia ihmisiä). Toisin sanoen, vaikka tilaisuus on epävirallinen, siihen tulee suhtautua yhtä vakavasti kuin hautajaisiin yleensäkin, sitä lienee turha painottaa. Ainoastaan jos on tarpeen johdattaa osallistujat seuraavaan vaiheeseen, joku voi sen tehdä parilla sanalla. Kenenkään ei tarvitse pukeutua mustiin, ainoastaan parhaimpiinsa (ei pukupakkoa!). 

Palveluksen kulun kannalta tärkeimmät ohjeet ovat jatkossa punaisella tekstillä.

Suurin osa palveluksesta tapahtuu videoiden muodossa, siinä järjestyksessä kuin ne ovat ylhäältä alas, jotta kaikki olisi mahdollisimman helppoa. Olen itse oppinut harjoitukseni nimenomaan YouTube-videoiden avulla, joten tämä on vain luonnollista jatkumoa sille. 

Videot kestävät yhteensä noin 38 minuuttia.  Valitettavasti alussa saattaa olla  mainoksia. Niin kauan kuin voin, huolehdin siitä että videot ovat varmasti edelleen katsottavissa YouTubessa, ja vaihdan ne tarvittaessa. Toki minulla on myös oikeus tehdä muutoksia tähän kaavaan niin halutessani, ja vaikka muuttaa mieleni kokonaan - mutta teen sen kyllä tiettäväksi. Arvioisin, että koko toimitus kestänee korkeintaan tunnin. Kärsivällisyyttä! 

Suomennetut kursiivilla kirjoitetut sitaatit alla luetaan ääneen; lukija on syytä sopia etukäteen, ja vuoroa voi toki myös vaihtaa - ennen ja jälkeen Gongyon. Tämä palvelus on tietenkin käytettävissä koska tahansa, missä tahansa, mutta tällainen "virtuaalinen" osallistuminen ei korvaa sitä että läheisimmät ihmiseni kerran kokoontuvat yhteen muistoani kunnioittaen! Toki osallistuminen samaan aikaan "etänä" on hyväksyttävää, jos ei ole muuta mahdollisuutta; niin on ainakin konkreettisesti hengessä mukana. 

Muistopalvelus alkaa

Kehystetty Gohonzon - "kunnioituksen kohde", Nichirenin kalligrafinen mandala* - paljastetaan peitteen takaa - se on keskipiste, johon katse tulisi suunnata usein (ei tv-ruutuun, joka toimii tietokoneen näyttönä). Alttarilla tulee olla tuore omena ja tilkka raikasta vettä. 

Kynttilät sytytetään 🕯. 

Kelloa 🔔(eli soivaa kulhoa!) soitetaan viisi kertaa. 

Kaikki kumartavat alttaria kohti kädet gasho-eleessä, eli kämmenet vastakkain rintaa vasten. 🙏

Läsnäolijat voivat kukin uhrata sytytetyn suitsuketikun hiekalla täytettyyn kuparipataan pöydällä. 

Jos vieraat tuovat kukkia - yksi ruusu (mieluusti valkoinen) on riittävä 🌹- ne voidaan asettaa sopivan kokoisessa maljakossa alttaripöydälle. 

[*Gohonzonin olemus selitetään toisessa blogissani, ks. Harjoitus.]

Luetaan ääneen (lisää nimi)

Tämän rakkauden teon kautta nauttikoon ___. ___ positiivisista olosuhteista, korkeasta uudelleen syntymästä, onnellisuudesta ja rauhasta. Kohdatkoon hän täydellisen opettajan, ja nopeasti saavuttakoon täydellisen valaistumisen kaikkien elävien olentojen hyödyksi poikkeuksetta.

(Tätä kaavaa olen itse käyttänyt muutamia kertoja saattaessani ajatuksissani tuntemiani ihmisiä tuolle puolen harjoitukseni aikana. Tähän voi lisätä seuraavan...)

Niin ikään rukoilemme ja meditoimme syvästi että kaikki vainajan aikaan saamat positiiviset syyt elävät kauan ja vaikuttavat laajasti kaikkiin tunteviin olentoihin joita ne koskettavat, ja että kaikki jäljellä olevat negatiiviset vaikutukset häviävät ja vähentyvät oman vilpittömän pyrkimyksemme ja pohdintamme avulla.

 Turvautuminen


 10 min, sanskritiksi: "Menen Buddhan luo turvanani; menen Dharman - opetusten - luo turvanani; menen Sanghan - yhteisön - luo turvanani." Dharma Nichiren-buddhalaisuudessa on ennen kaikkea Lootus-sutra ja Nam Myoho Renge Kyo; Sangha on minulle itsenäisenä harjoittajana Nichiren Shonin ja hänen miljoonien seuraajiensa ketju halki vuosisatojen, johon minut yhdistää yhteinen harjoitus.

Luetaan ääneen:

Kuinka kauan elinikä kestää? Jos pysähtyy punnitsemaan, se on kuin yhden yön majoittuminen tienvarren majatalossa. Pitäisikö unohtaa tuo tosiasia ja etsiä jossain määrin maailmallista mainetta ja hyötyä? Vaikka saatat saavuttaa niitä, ne tulevat olemaan pelkkää menestystä unessa, hädin tuskin arvostettavaa mielihyvää. Tekisit paremmin yksinkertaisesti jättäessäsi sellaiset asiat edeltävissä olemassaoloissasi muodostuneen karman varaan.  
Kun kerran heräät tämän maailman epävarmuudelle ja katoavaisuudelle, löydät loputtomia esimerkkejä jotka kohtaavat silmäsi ja täyttävät korvasi. Hävinneinä kuin pilvet tai sade, menneiden aikojen ihmiset eivät ole jättäneet muuta kuin nimensä. Haihtuen kuin kaste, ajelehtien kauas pois kuin savu, tämän päivän ystävämme niin ikään katoavat näkyvistä. Pitäisikö sinun olettaa että sinä yksin voit jotenkin säilyä ikuisesti kuin pilvet Mikasa-vuoren yllä? 
Kevään nuput lähtevät tuulen mukana; vaahteran lehdet muuttuvat punaisiksi syksyn sadekuuroissa. Kaikki ovat todisteita siitä että ei yksikään elollinen asia voi pysyä pitkään tässä maailmassa. Sen tähden, Lootus-Sutra neuvoo meitä, "Ei mikään tässä maailmassa ole pysyvää tai järkähtämätöntä, vaan kaikki on kuin kuplia, vaahtoa, lämmön hohdetta."  

 

Ihmisen elämä on ohikiitävä. Uloshengitetty henkäys ei koskaan odota sisäänhengitettyä. Edes kaste tuulen edellä on tuskin riittävä vertaus. Se on maailman tapa että olipa viisas tai tyhmä, vanha tai nuori, ei koskaan tiedä mitä tulee tapahtumaan hetkestä seuraavaan. Sen tähden minun täytyy ennen kaikkea oppia kuolemasta, ja sitten muista asioista.

Nirvana-sutra lausuu: "Ihmiselämä kulkee kulkuaan nopeammin kuin vuoripuro; henkilö täällä tänään ei todennäköisesti ole täällä huomenna." Maya-sutrassa lukee: "Kuvittele esimerkiksi lammaslauma, jota chandala ajaa teurastamoon. Ihmiselämän laita on täsmälleen samoin; askel askeleelta lähestytään kuoleman paikkaa." 

Kammottavimmat asiat maailmassa ovat tulen tuska, miekkojen välke, ja kuoleman varjo. Jopa hevoset ja karja pelkäävät tapetuksi tulemista; ei ihme, että ihmiset pelkäävät kuolemaa. Jopa spitaalinen takertuu elämään; kuinka paljon enemmän terve henkilö.  

Koska on maailman tapa että syntymä ja kuolema ovat ikuisesti elämän muuttumattomia ominaisuuksia menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden kolmessa olemassaolossa, ei ole tarvetta surra tai olla yllättynyt. 

Koska edesmennyt aviomiehesi oli tämän sutran palvelija, hän varmasti saavutti buddhatilan juuri sellaisena kuin oli. Sinun ei tarvitse surra niin paljon hänen poismenoaan. Toisaalta, sureminen on vain luonnollista tavallisille ihmisille. Kuitenkin jopa pyhimykset ovat joskus surullisia. Olisiko Sakyamuni Buddhan kaikkien suurten valaistuneiden oppilaiden valittaminen hänen poismennessään ollut tarkoitettu osoittamaan tavallisten ihmisten käytöstä? Sinun pitäisi kaikin mokomin suorittaa niin paljon hyvää kuin suinkin voit edesmenneen aviomiehesi tähden.  

- Nichiren

Gongyo

Gongyo: "ahkera harjoitus", Nichiren-buddhalainen liturgia kahdesti päivässä alttarin äärellä, jossa resitoidaan aluksi Lootus-sutrasta alkuosa 2. luvusta ("Hoben") ja koko 16. luku ("Juryo") shindokuksi, eli kiinankielisen käännöksen japanilaisen ääntämyksen mukaisesti (katso suomennokseni). 

Lootus-sutra (6 min)


Seuraavaksi lausutaan Daimokua ("otsikko"), Nichiren-buddhalaisuuden mantraa, Namu Myoho Renge Kyo, "ylistys/omistaudun Lootus-sutran mystiselle Laille/Ihmeelliselle Dharmalle"; katso Harjoitus!) Jotkut suuntaukset lyhentävät sanan "namu" muotoon "nam", mikä ei ole väärin, mutta itse olen alkanut käyttää kokonaista muotoa. Lausu mukana jos haluat, kädet gasho-eleessä! 🙏 [namu-mjo-həu-ren-ge-kjo]

Namu Myoho Renge Kyo (17 min)



Gongyoon sisältyy nk. "hiljaisia rukouksia", jotka luetaan ääneti mielessä. Yksi niistä on rukous kuolleiden puolesta. Läsnäolijat voivat tässä kohtaa hiljaa mielessään lausua rukouksen/siunauksen/toivotuksen omin sanoin, jota varten pidetään hetken hiljainen tauko. 

Neljä Bodhisattva-lupausta 



Laulu englanniksi, n. 5 min, esittäjä Brother ChiSing. Neljä Bodhisattva-lupausta: "Lukemattomat olennot me lupaamme pelastaa; Loputtomat kärsimykset me lupaamme lopettaa; Rajattomat Dharma-ovet me lupaamme avata; Heräämisen korkeimman polun me lupaamme toteuttaa." Wikipedia: Bodhisattva

Luetaan ääneen:
Tathagatalla on syvä ymmärrys kolminkertaisesta maailmasta sellaisena kuin se todella on. Hänelle ei ole olemassa syntymää eikä kuolemaa, ei myöskään vetäytymistä maailmasta eikä ilmaantumista maailmaan. Ei myöskään ole mitään olemassaoloa maailmassa ja sitä seuraavaa astumista tuhoon. Mikään ei yksinkertaisesti ole todellista, ei mikään yksinkertaisesti tyhjää, ei mikään miltä näyttää, ei mikään päinvastoin. Kolminkertainen maailma ei ole sellainen millaisena sen koemme. Tathagata näkee kaikki sellaiset asiat selvästi, ilman erehdystä.  

- Lootus-sutra

(Sutrissa Buddha kutsuu itseään ja muita buddhia usein nimityksellä Tathagata, "näin tullut"/"näin mennyt"; Kolminkertainen maailma: valaistumattomien olentojen maailma jossa elämme, ja joka koostuu halun maailmasta, muodon maailmasta ja muodottomuuden maailmasta.)

Luetaan ääneen:

Lootus-sutran neljäs osa lausuu: "Jos voi kannattaa tätä [sutraa], kannattaa Buddhan ruumista." Ei sen paremmin puhdas maa kuin helvettikään ole olemassa itsen ulkopuolella; molemmat ovat ainoastaan omassa sydämessä. Heränneenä tähän, ihmistä kutsutaan Buddhaksi; harhautuneena siitä, ihmistä kutsutaan tavalliseksi henkilöksi. Lootus-sutra paljastaa tämän totuuden, ja se joka omaksuu Lootus-sutran, tulee oivaltamaan että helvetti itse on Seesteisen Valon Maa. 

Ole päättäväinen kootaksesi uskon suuren voiman, ja lausu Namu Myoho Renge Kyo rukouksella, että uskosi on vakaa ja oikea kuoleman hetkellä. Älä koskaan etsi mitään muuta tapaa periä elämän ja kuoleman perimmäinen Laki ja ilmentää sitä elämässäsi. Vasta sitten tulet oivaltamaan, että maiset halut ovat valaistuminen, ja että syntymän ja kuoleman kärsimykset ovat nirvana. 

Sille joka kokoaa uskonsa ja lausuu Namu Myoho Renge Kyo syvällisellä oivalluksella, että nyt on elämän viimeinen hetki, sutra julistaa: "Kun näiden ihmisten elämät tulevat loppuun, heidät otetaan vastaan tuhansien Buddhien käsiin, jotka vapauttavat heidät kaikesta pelosta ja estävät heitä lankeamasta olemassaolon pahoille poluille." Kuinka voimme mitenkään pidätellä kyyneleitämme sanomattomasta ilosta tietäen että... niin monta kuin tuhat Buddhaa tulee tervehtimään meitä avoimin käsivarsin!
- Nichiren

Lopuksi soitetaan kelloa kolme kertaa. 🔔


Muistopalvelus päättyy.



Tämän jälkeen voidaan tarjota syötävää ja juotavaa☕, suolaista ja makeaa (täytekakku pitää olla!🍰), vaikka nyyttikesti-periaatteella (sopikaa kuka tuo mitäkin, jotta kaikki eivät tuo esim. pelkkää makeaa, vaan myös jotain ruokaisampaa), ja jakaa omia muistoja yms. Toki mieluusti voidaan skoolata aidolla samppanjallakin (Pommacia lienee syytä varata niille jotka eivät juo alkoholia - kuten myös on hyvä olla sekä kahvia että teetä): kuohuviinipullon suljin, jonka ostin Stockmannilta muutettuani edellisen puolisoni kuoleman jälkeen uuteen asuntoon, oli minulle uuden elämänvaiheen symboli. Hautajaisten tulisi olla edesmenneen elämän juhlistamista! 

Suosittelen myös jossain vaiheessa katsomaan suomalaisen 1980-luvun klassikkosarjan, "Sisko ja sen veli", avausjakson, jossa päähenkilöt järjestävät isänsä hautajaisia! 😄 

Aineellinen omaisuuteni, jolla on ollut minulle eniten tunne- ja symboliarvoa, eli tietyt korut 💍ja vastaavat, jotka luetellaan tarkemmin laatimassani paperissa, ja joita säilytän itse tekemässäni puurasiassa työpöydälläni, voidaan myös jakaa niin kuin halutaan näiden läheisteni kesken; toivon niiden päätyvän niitä arvostaviin käsiin (puolisoni tietenkin pitää mitä haluaa). En halua suoraan määrätä kenelle mikäkin esine menee, koska haluan että henkilö itse kokee sen omakseen... eikä kenenkään pitäisi myöskään kieltäytyä tästä... Omistamani kirjat 📚samoin, kuin myös tekemäni piirrokset, ja valokuvani sikäli kuin ne kiinnostavat ketään (kenenkään ei tarvitse säästää muistoja, jotka merkitsevät jotain vain minulle). 
Vanhat päiväkirjani puisessa kirstussa lahjoitettakoon Työväen Keskusmuseolle, joka kerää aineistoa homohistoriasta. 

Omistan seuraavan kappaleen kaikille jälkeenjääville: Lord of the Lost - One last song...


Lyriikat suomeksi: 

Jos voisin laulaa yhden viimeisen laulun
ennen kuin maailma loppuu
Jos voisin laulaa yhden viimeisen laulun
sanoakseni hyvästi
Jos voisin laulaa yhden viimeisen laulun
kaikille lapsilleni
Jos voisin laulaa yhden viimeisen laulun
ennen kuin kuolemme

Jos voisin laulaa yhden viimeisen laulun
vanhemmilleni
Jos voisin laulaa yhden viimeisen laulun
kaikkien ystävieni kanssa
Jos voisin laulaa yhden viimeisen laulun
kaikille joita olen loukannut
ja anoa heidän anteeksiantoaan ennen kuin tämä elämä päättyy
Antaisin kaiken mitä minulla on
Sanoisin kaikki asiat jotka jätin sanomatta
Jos voisin laulaa yhden viimeisen laulun
teen siitä hyvän

Laulun rakkaudesta
Laulun kuolemasta
epätoivolla hengenvedossani
Huudan hiljaisuudessa
valtavassa ja kiihkeässä
Kuule ääneni sillä olen eksynyt
Laulan rikkinäisteni puolesta
yhden viimeisen laulun
yhden viimeisen laulun

Jos voisin laulaa yhden viimeisen laulun
Osoittaakseni että rakkauteni oli loputon
Jos voisin laulaa yhden viimeisen laulun
auttaakseni sinua itkemään
Jos voisin laulaa yhden viimeisen laulun
Kun värit haalistuvat
Hymyllä läpi kivun
Iankaikkiseen yöhön

Laulun rakkaudesta
Laulun kuolemasta
Epätoivolla hengenvedossani
Huudan hiljaisuudessa
valtavassa ja kiihkeässä
Kuule ääneni sillä olen eksynyt
Laulan rikkinäisteni puolesta
yhden viimeisen laulun 
yhden viimeisen laulun

Kapinallisten ja rohkeiden puolesta
Karkulaisten ja luopioiden puolesta
Niiden puolesta jotka tarttuvat miekkaan
Unohdettujen ja sivuutettujen puolesta
Ylpeinä seisovien uhrien puolesta
Kaikkien joukossa yksinäisten puolesta
Kaikkien kuninkaitteni ja kuningattarieni puolesta
Ja kaikkien välissä olevien puolesta

Laulun rakkaudesta
Laulun kuolemasta
Epätoivolla hengenvedossani
Huudan hiljaisuudessa
valtavassa ja kiihkeässä
Kuule ääneni sillä olen eksynyt
Laulan rikkinäisteni puolesta
Yhden viimeisen laulun
Yhden viimeisen laulun
Yhden viimeisen laulun
Yhden viimeisen laulun

Jos voisin laulaa yhden viimeisen laulun sinulle

Ei kommentteja:



Elämä. Ruumiin pilaantumisen estävä hengellinen etikka. Hautakirjoitus. Kaiverrusta kivessä. Osoittaa kuolemalla hankittujen hyveiden taannehtivan vaikutuksen.
(Ambrose Bierce: Laajennettu Saatanan sanakirja)